De ubudne gjestene

Store anstrengelser ble viet til kampen mot de hardføre parasittene som har flyttet inn på Torshov transitt uten en formell invitasjon. Veggedyrene var tilstede i alle byggene, og vi jobbet jevnt og trutt for å gi dem en utkastelses-ordre. Beboerne tok ikke de ubudne gjestene helt på alvor, en beboer sa " What bedbugs? In Africa we have malaria." I tiden som gikk begynte slike holdninger å endre seg, beboere ble med i kampen. Når dette skjedde forstod vi at det omfattende informasjonsarbeidet ikke var forgjeves. Vi spilte på samme lag og det var den eneste måten kampen kunne vinnes.

Prosess
Frysecontaineren stod ute på plassen, den ble åpnet, fylt med madrasser og beboernes eiendeler, deretter skulle containeren lukkes. Etter fem dager åpnes containeren slik at samme prosses kunne gjentas. Mye tid har blitt brukt på å samle sengetøy og klær som vi ga videre til beboere som skulle gjennom rutinen. Utlevering, innsamling og utlevering igjen. For ikke å snakke om alle de klærne som vi har vasket, tørket og sortert.

Rutinen
Rutinen tilser at hver beboer skal ta alle klærne sine, finne et skift for å så pakke det i dobbel pose. Dette skiftet skal deretter vaskes mens resten av klærne skal fryses i containeren. Deretter skal beboeren dusje og få et sett med utlånsklær. For ordens skyld skal ansatte vaske det ene skiftet. Klærne skal ligge i fryseren i fem dager, derfor er det nødvendig å vaske et skift som beboeren kan ha i tillegg til utlånssettet. Madrasser og gardiner skulle også fryses. Utfordringen var å skaffe låneklær til alle. Mottaket måtte også kjøpe madrasser. Gjennom hele denne prosessen fikk vi ankomster, noe som forhindret oss i å muliggjøre en slusefunksjon. Derfor bestemte vi oss for at vi måtte gjøre drastiske tiltak for å komme et skritt nærmere en utvei. Vi måtte behandle et bygg på en dag. Beboere gikk gjennom rutinen og deretter ble de fordelt på fellesrommene der vi hadde aktiviteter for å holde beboerne opptatt med noe. Noen så på film, andre spilte biljard, kort eller bingo som de ansatte organiserte. Det var en krevende dag, kveld og natt for beboere og ansatte. Betydningen av denne aksjonen var stor. Nå hadde vi et friskmeldt bygg og nå kunne vi se løsningen i sikte.

Behandling
Beboer for beboer, rom for rom, bygg for bygg, sakte men sikkert ble mottaket behandlet. I etterkant kan vi si at ca. 200 personer har vært gjennom rutinen, 21 rom har gjennomgått behandling i form av varme-behandling, "røykbomber" og spraying. Dette arbeidet har vært svært kostbart og tidskrevende.

Status quo
Alle beboere som bor på mottaket kommer til oss fra Refstad ankomst-transitt. Derfor har Refstad nå tilrettelagt for frysecontainerrutinen. Alle som ankommer Refstad må levere bagasjen, og plassere den i containeren i fem dager. Dette betyr at alle beboere som kommer til Torshov transitt skal ha vært gjennom rutinen.

Felleskap
Gjennom denne tiden, som var preget av utfordringer og prøvelser, har vi innsett at vi har en personalgruppe som kan ta vare på hverandre i vanskelige perioder. Vi hadde en bevisst plan om å støtte hverandre, oppmuntre hverandre og fokusere på det som er positivt. Denne planen klarte vi å gjennomføre, og vi kan med sikkerhet si at vi står sterkere rustet til å håndtere det fremtiden bringer med seg.

 
 
66 69 60 08
73 18 61 00
37 16 25 00
61 16 24 60
40 67 54 22
70 00 96 90
45 96 89 73
69 89 90 40
47 93 84 00
47 87 60 60
48 84 93 00
Daglig leder:
Hallstein Saunes
hallstein@linkmottak.no
+ 47 48 89 85 48

Styreleder:
Morten Jørgensen
jorgensen@linkmottak.no
+ 47 95 94 09 95
LINK AS
Postboks 527
4665 Kristiansand

ORG.NR. 880 403 982
Følg oss
KONTAKT DRIFTSOPERATØR
Vi støtter
KONTAKT VÅRE MOTTAK